Victor Frölke, Fake

Vluchten voor de realiteit

Vincent is een advocaat die midden in de nacht van zijn woonst en familie wegtrekt. Waarom is niet helemaal duidelijk. Midlifecrisis? Heeft hij iets op zijn geweten? De New Yorkse nacht lonkt en voor hij het weet staat hij buiten. Met het maximumbedrag dat hij kan afhalen van de bank huurt hij een auto, dumpt alles wat naar hem kan verwijzen (Visa, identiteitskaart...) in de rivier en rijdt vervolgens weg. Met mondjesmaat geeft auteur Victor Frölke hints en suggesties weg naar de beweegredenen van deze vluchtende man. Net genoeg om je eerste nieuwsgierigheid te bevredigen, maar ook net te weinig om je zin te doen krijgen om de rest van het boek aan te pakken. Die goesting is ook nodig, want stilistisch struikel je aanvankelijk wel wat over sommige vergezochte zinsneden. Alsof de auteur tijdens zijn werkzaamheden iets te veel dacht: 'Ik moet als een schrijver schrijven.' Als oud-correspondent (Frölke schreef o.a. voor Het Parool en NRC in NY) is dat geen onlogische lapsus. Maar al snel krijgt het verhaal een roadtrip-karakter, waarbij allerlei unieke figuren de weg kruisen van de advocaat die zijn leven wil herscheppen.

Frölke groeit in zijn rol als schrijver in het middenstuk. Als filosoof is hij spaarzaam met intellectuele uitstapjes: wat hij meegeeft komt ten goede van het verhaal. Ook qua vlotheid leest het middenstuk beter weg: de beschrijvingen van de VS zijn mooi en lijken doorleefd. Vooral Vincents LA-periode geeft een indrukwekkend chaotisch beeld van deze dromerige, mijlenlange stad. Zijn intieme ontmoeting met een she-male verbaast, maar is in feite een goed symptoom van de drang om zijn eigen manipuleerbaarheid te verkennen.

Net als het personage lijkt wat je leest plots heel wendbaar. En net als het credo van the average Joe Sixpack lijkt alles plots mogelijk. Maar als lezer voel je tot in de toppen van je tenen aan dat er een terugkeer komt naar vrouw en zoon. De eenzaamheid en de wroeging worden sterk. En hoewel die terugkeer initieel knap aangegeven wordt – Vincent wordt een voyeur van zijn vroegere leven en ziet hoe een oude vriend zijn plaats heeft ingenomen – stelt het bizarre einde toch wel teleur. Zijn vrouw Iris krijgt geen dankbare rol in het geheel en haar stem komt weinig aan bod. En – de details zullen we je besparen – ook de lugubere manier om de crisis op te lossen kan niet overtuigen. Amerikafans zullen ‘Fake’ zeker appreciëren voor de kleine anekdotes en de bij momenten knappe beschrijvingen, maar als roman kun je het boek geen voldoende geven. Er zat meer in, naar ons aanvoelen.

Details Non-fictie
Auteur: Victor Frölke
Copyright afbeeldingen: Meulenhoff
Uitgever: Meulenhoff
Jaar:
2008
Aantal pagina's:
350