Etien & Beka, 'Pancratius Edelhart Ladislas Philippus, graaf van Rommelgem 1: Enigma'

Te veel geschiedenis

Wat een bizarre strip is dit. En dan hebben we het niet over de onnoemelijk lange en best grappige titel, maar over de vreemde ambities van het verhaal. Deze strip wil veel zijn: het eerste album in een nieuwe 'Robbedoes'-spin-off, een spannend avontuur, een geschiedenisles, een puzzel, een romantische komedie, een gewone komedie, … Veel te veel.

Ondanks de overdaad is er gelukkig toch een rode draad. Eentje die opgehangen wordt aan niemand minder dan de graaf van Rommelgem. Je weet wel: die paddestoelen kwekende professor uit de 'Robbedoes'-strips. De man met de witte snor en nogal vreemde gedragingen. De excentrieke wetenschapper. In deze reeks, waarvan dit eerste album zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog, is Rommelgem nog jong. Zijn snor is zwart, en van Robbedoes en Kwabbernoot is er geen spoor. Zijn intellect daarentegen is al ten zeerste ontwikkeld en alom gekend.

Via een mysterieus bericht wordt Rommelgem naar Engeland geroepen. Het Britse leger heeft hem nodig. En niet voor zomaar iets: de Britten hopen dat hij de legendarische nazi-Enigma-berichten kan ontcijferen.

Mocht je niet weten wat de Enigma is, vrees dan niet. De strip spendeert zeker tien pagina's aan de technische uitleg. Kort samengevat: de Enigma is een machine die de Duitsers gebruikten om berichten op een gecodeerde manier te versturen. De Enigma was zo ingewikkeld dat de geallieerden een heel leger aan knappe koppen moesten inzetten om ze te doorgronden. Waaronder, zo blijkt, de graaf van Rommelgem – en dat is vreemd.

De fictieve Rommelgem wordt ingepast in een belangrijke en goed gedocumenteerde historische gebeurtenis. Als een soort Forrest Gump ontmoet hij belangrijke bestaande personen (Churchill, Alan Turing, …) en helpt hij hen bij hun acties. Alsof deze niet hadden plaatsgevonden zonder Rommelgem. Een leuk ideetje, daar niet van, maar oh zo vreemd. Zeker omdat de makers ontzettend veel aandacht besteden aan de geschiedenis. Wie is wie? Wat deden ze, en waarom? Hoe zagen ze eruit? Alle vragen worden beantwoord. De scenarist neemt de geschiedenis serieus... Maar waarom ondermijnt hij deze dan door er een bizarre, fictieve wetenschapper in te zetten?

Op zich is er niets mis met een historische basis, maar dan moet die goed uitgewerkt worden. Nog maar enkele weken geleden toonde de stripmaker Emile Bravo met zijn eigen Tweede-Wereldoorlog-'Robbedoes'-verhaal hoe je dat succesvol doet. De makers van deze strip hadden beter zijn voorbeeld gevolgd. Dan hadden ze zich wellicht niet verloren in ellenlange exposés, veel te veel uitleg en ontzettend stroeve dialogen. De historische achtergrond haalt het hele verhaal onderuit. Dit had een spannend, eigenzinnig avontuur kunnen zijn, mocht de drang naar historische referenties niet zo nadrukkelijk op het blad staan.

En dat is zonde. Want de strip heeft een charme. En die ligt voornamelijk in de tekeningen. Die zien er goed uit. De personen staan sterk op papier – in de Franquin, Tome & Janry-stijl, zonder in kopie te vervallen. De bruine kleuren geven het dat gepaste jaren 40-sfeertje. We zagen het graag.

Ook dat romantische zijverhaal, waar we het nog niet over hadden, maar dat dus ook in de strip zit, is best boeiend.

Ergens onder de dikke lagen historische referenties heeft deze strip een ziel. Je ruikt het, je voelt het, maar echt vinden doe je het niet.

 

Details Strips
auteurs: Etien, Beka
Uitgeverij: Dupuis
Jaar:
2019
Aantal pagina's:
64