Corbeyran, Postec & Brahy, 'Café Noir 1. Colombia'

Our cup of tea

Recenseren is een hondenstiel. Wanneer we ons ’s avonds laat moeizaam door  de laatste pagina’s van een even langdradige als slaapverwekkende roman trachten te slepen, klinkt steevast het treiterige deuntje dat een inkomende e-mail aankondigt. Ondertussen hoeven we niet eens meer te controleren wie ons op dat onchristelijke uur nog durft te storen. Want net op die uren waarop Nigeriaanse oplichters en zelfverklaarde eenzame Russische bimbo’s beseffen dat ze bij ons bot zullen vangen, lijkt onze geliefde hoofdredacteur er een duivels genoegen in te scheppen om ons aan een nakende deadline te herinneren. Plichtsbewust als we zijn is dat het sein om een grote pot koffie te zetten en ons nog wat dieper over ons werk te buigen.

Aangezien onze hoofdredacteur onze gewoontes zo zachtjesaan begint te kennen, was het dan ook geen verrassing toen het eerste album uit de reeks 'Café noir' in onze brievenbus belandde. Scenarist Corbeyran, die met Vanessa Postec een debuterend scenariste aan zijn zijde heeft gekregen, neemt ons deze keer mee naar de wereld van de koffie. De man blijft dus ook na de wereld van de cognac ('Cognac') en van de wijn ('Châteaux Bordeaux')  culinaire horizonten verkennen.

In het eerste deel van 'Café noir', dat de ondertitel Colombia meekreeg, voeren de scenaristen de aromatologe Albane Desroches ten tonele. Albane is aan de slag bij parfumerie Guardiani, maar kan hier haar ei niet langer kwijt. Op de zoektocht naar een nieuwe omgeving waar ze haar creativiteit kan botvieren, komt ze terecht bij het bedrijf Ethic Coffee. Tijdens het sollicitatiegesprek weet ze ceo Mallaret te overtuigen van haar talenten en niet veel later wordt ze uitgezonden naar Colombia, waar ze de vrijheid krijgt om in haar eentje buitengewone koffie van topkwaliteit te ontwikkelen voor een veeleisende klantenkring. Vermits enkel topkwaliteit voldoende is, houdt ze toezicht op de oogst op de plantages. Ze komt hier al snel onzacht in botsing met Antonio, de baas van de plantages.

Een tweede verhaallijn speelt zich af in Brazilië, waar de plantage van Hernan en Estrella in vieze papieren zit. De coöperatie krijgt niet alleen te maken met wanbetaling, maar wordt ook opgeschrikt door sabotage. Het wordt al snel duidelijk dat fair trade niet altijd even fair verloopt. Albane, die zich tot op heden van geen kwaad bewust lijkt te zijn, heeft zich duidelijk in een wespennest gestoken.

'Colombia' is duidelijk de inleiding van het drieluik 'Café noir'. Hoewel het album vooral bedoeld lijkt om alle personages in de juiste posities te manoeuvreren, gebeurt er al heel wat in de woelige koffiewereld. Het scenario verveelt geen moment, maar kan anderzijds ook niet bijster origineel genoemd worden. Het is zoals eerder gezegd immers niet de eerste keer dat Corbeyran een jonge vrouw in contact brengt met een culinair product waarvan ze de finesses niet kent en haar confronteert met de minder frisse praktijken in de sector. Dat is evenwel de enige bemerking die we kunnen maken, want we hebben ook een – no pun intended­ – boontje voor het tekenwerk van Brahy.

Met dit eerste album neemt 'Café noir' dus alvast een bemoedigende start, maar het zal er voor de scenaristen op aan komen om wat innoverende elementen in het verhaal te smokkelen. Anders zouden we Corbeyran stilaan wel eens kunnen gaan beschouwen als een one trick pony.

Details Strips
Originele titel:
Alto Plano 1
Scenarist: Corbeyran, Vanessa Postec
Tekenaar: Luc Brahy
Uitgeverij: Silvester
Jaar:
2018
Aantal pagina's:
48