Charel Cambré, ‘Filip & Mathilde 4: Femme fatale’

De lachende Lakenaars.

In 2015 won Charel Cambré, samen met scenarist Marc Legendre, de Willy Vandersteenprijs voor 'Amoras', de meer volwassen update van 'Suske en Wiske'. Maar van ons had hij die al langer mogen binnenhalen voor zijn jeugdserie 'Jump'. Dat was pas een moderne versie van de 'Sus&Wis'-albums waar we in onze jeugd zo van genoten hebben. 'Jump' was een reeks over een jeugdige bende die grappige avonturen beleefde en waarin alle mogelijke onderwerpen aan bod konden komen. Terwijl de conservatieve oerreeks bleef teren op het oude succes, kon dit nieuw alternatief onbegrijpelijk genoeg niet van de grond komen. Cambré, die de stiel leerde bij Studio 100 met reeksen als 'Spring', 'K3' en 'Mega Mindy', toont hier al zijn groot talent om met zwierige tekeningen en een vlotte vertelstijl, de lezer te kunnen boeien.

Maar Cambré is duidelijk niet de man om bij de pakken te blijven zitten en hij stortte zich op tal van andere projecten. Het meest bekende is natuurlijk 'Amoras', maar hij wist ook een vast inkomen bijeen te werken bij tijdschriften als Fan (Pinanti United), Story (Albert&Co) en Voetbalmagazine (Sportcartoon). Het mag duidelijk zijn dat Cambré zijn collega’s ook regelmatig van werk voorzag om dit alles te inkten of in te kleuren. Zeker toen er nog de fantastische, Vlaamse 'Robbedoes'-reeks bijkwam, die spijtig genoeg ook maar drie albums duurde.

Na zes albums van 'Albert & Co', was het tijd voor een troonswisseling en mochten we verder lachen met 'Filip van België', uitgegeven door Strip 2000. Door het plotse, jammerlijke overlijden van oprichter Peter van der Heijden kwam hier plots ook een einde aan. Maar al snel kon de reeks verder gaan als 'Filip & Mathilde' bij uitgeverij Ballon. Dit vierde deel is dus eigenlijk al het 12de deel van de koninklijke belevenissen te Laken.

'Femme Fatale' kreeg heel wat aandacht in de media, vooral dankzij de cover die een naakte koningin Mathilde laat zien, enkel beschut met onze Belgische driekleur. Het is typisch Cambré om deze wat saaie figuren tot leven te brengen door ze uit te vergroten, zonder hen belachelijk te maken. Hij brengt ons aan het lachen met de koninklijke familie, maar het is geen uitlachformule. Integendeel, hij roept sympathie op voor alle figuren, de wat sullige Filip, de doordrammer Laurent of Mathilde als de huisvrouw die naar meer verlangt. Buiten het feit dat ze in een paleis wonen, portretteert Cambré ze als een typisch Vlaams gezin waar de moeder naar 'Thuis' kijkt en de vader liever op café gaat. In die zin is hij de echte opvolger van de Vlaamse oude meesters die ons konden verblijden met gagreeksen als 'De lustige kapoentjes', 'Piet Fluwijn en Bolleke' of 'De familie Snoek'.

Niet alle gags zijn van hetzelfde niveau. Regelmatig toveren de personages een lach op je gezicht, maar soms is het ook echt flauw. De deadline van elke week te moeten presteren, zal hier ook wel een rol in spelen. Maar zelfs bij de mindere pointes, weet Cambré het toch grappig te houden door zijn tekeningen en door de vele kleine grapjes die in de gag verweven zijn. Ook leuk is het regelmatige optreden van B.V.’s die hij perfect weet te portretteren.

Al met al weer een geslaagd optreden van onze koninklijke familie. We durven wedden dat ze in Laken jaloers zijn op de avonturen van hun eigen stripfiguren.

Details Strips
Scenario & Tekeningen: Charel Cambré
inkt: Steve Van Bael
Uitgerverij: Ballon Media
Jaar:
2019
Aantal pagina's:
48