Celia Ledoux, 'Wild vlees'

Loslopend wild in een ongeremd debuut

Met ‘Wild vlees’ leidt Celia Ledoux ons binnen in een wereld waar consultants ‘de driekoppige stier van drank, drugs en doorwerken’ moeten berijden en waar burgertrutten hun toevlucht zoeken in seks – of is het liefde? Een gejaagde wereld, weergegeven in een nietsontziende en denderende stijl. Maar ook één waar de roep om stabiliteit en puurheid steeds luider weerklinkt. Middenin die maatschappijschets ontspint zich een delicaat verhaal over twee zussen die elkaar proberen te haten.

Het eerste deel van Ledoux’ romandebuut opent met ‘Een hoofdstukje seks en drugs’, meteen ook de titel waaronder Donna - ‘strak in’t pakje, de colt van het Concern’ - wordt geïntroduceerd. Ledoux zet meteen de toon en gooit ons de decors van pakweg ‘Bright lights, big city’ in. Bij een minutieuze beschrijving van ochtendrituelen en crèmes verschijnt ook Patrick Bateman in een flits op ons netvlies. Als financiële top dog, die gewetenloos ‘wild vlees van je corporate lijf’ trimt, neigt Donna initieel naar het karikaturale.

Hetzelfde geldt voor haar zus Clara, die de gezinssleur doorbreekt met een occasionele wip. ‘Met veertig, zeventig, honderd mannen.' De rijke erfgename Lucie zoekt haar heil dan weer in parenclubs. De schijn wordt zo lang mogelijk opgehouden, de wereld van de mise-en-scène tergend traag opgebouwd. En dat terwijl het rookscherm almaar meer minuscule scheurtjes vertoont. ‘Houd vol’, gebiedt Ledoux ons voor de aanvang. ‘De boel komt zo op gang.’ Gelijk heeft ze.

Deel twee brengt actie. Gebeurtenissen spelen zich af in een roes.  De zoekende Donna, nu absolute spilfiguur, sleept zich voort op een cocktail van drank en adrenaline. Clint Mansells soundtrack voor ‘Requiem for a dream’ zou niet misstaan als begeleiding bij haar verhaallijn. Tegelijk worden de koortsdromen doorspekt met herinneringen, die haar personage van vlees en bloed voorzien en in een nieuw perspectief plaatsen.

De onderhuidse spanning tussen Donna en Clara vormt het hart van ‘Wild vlees’. Doordat beide zussen afwisselend aan het woord komen, krijgen we zicht op een breed scala van emoties die rangeren tussen afkeer en bezorgdheid. Ondanks hun familieband worden de vrouwen neergezet als elementaire deeltjes die vastzitten in hun eigen milieu. Dat maakt ‘wild vlees’ tot een roman over fundamentele eenzaamheid en de zoektocht naar authenticiteit. Op hun eigen manier vertolken de personages hun wens om voorbij de verwachtingen te gaan, en mens te mogen zijn.

Hardbodies, uppers, groepseks, schrijnende kruisen: ‘Wild vlees’ is een Amerikaans aandoende hedendaagse roman pur sang, zoals we die in de Vlaamse literatuur zelden voorgeschoteld krijgen. Ledoux onderzoekt met een flinke scheut lef wat ons als mens definieert achter een decor van geld en seks.

De roman is in twee gekliefd, zodat beide delen ruwweg evenveel pagina’s tellen. In Donna’s voetsporen zouden we graag de schaar zetten in ‘de mise-en-scène’ en wat wild vlees operatief verwijderen. Het tweede deel sleurt je echter onverbiddelijk mee en maakt ons benieuwd naar wat Ledoux – de volgende Vlaamse Ellis? – nog meer in haar ongeremde mars heeft. 

Details Fictie
Wild vlees
Auteur: Celia Ledoux
Uitgeverij: Uitgeverij Vrijdag
Jaar:
2015
Aantal pagina's:
264