Reinhard Kleist, Cash, I see a darkness

Beter dan de film

Een mens is soms moeilijk samen te vatten. Waardoor er zelfs na de liedjes, na de boeken en na de film nog plaats overblijft voor een nieuwe Johnny Cash. Dit keer komt hij in stripvorm. Tweehonderdenvijf pagina’s gevuld met de belangrijkste gebeurtenissen uit Cash' leven. Van zijn kindertijd tot zijn dood met alle ingrediënten ertussenin. Zijn carrière, zijn succes, zijn vrouwen, zijn pillen, zijn optredens, zijn zwarte kostuum.  

De kans bestaat dat je de feiten al kent. Je zag immers de film en je hoorde de liedjes. Je weet van zijn relatie met June Carter en van zijn legendarische optreden in de Folsom-gevangenis. Wel, maak je toch maar geen zorgen, dit verhaal gaat verder dan de feiten. De titel van dit album maakt meteen duidelijk waar het hier echt over gaat: de duisternis achter Johnny Cash. 

Er was immers iets aan de hand met Cash. Iets wat moeilijk te omschrijven valt zonder de woorden zwart en donker te gebruiken. Iets drukte op de zanger. De stripauteur Reinhard Kleist gaat in dit album op zoek naar wat dat was. Gelukkig begrijpt hij dat een simpele oplossing niet te vinden is. Geen jeugdtrauma dus, dat de rest van een leven bepaalt. Kleist ziet alles breder.

Als je Cash wil begrijpen, kijk dan ook eens naar zijn omgeving. Naar het zuidelijk deel van Noord-Amerika waar hij opgroeide. Naar het godsvruchtig werk van zijn vader tijdens de grote crisis van de jaren dertig.   Kleist omschrijft niet alleen de persoon, maar de hele wereld van Johnny Cash. Alles vormt een geheel: zijn avonturen, zijn Amerika en zijn muziek.  Op een prachtige manier verwerkt de auteur de liedjes in het verhaal. Hij zet de tekst om in beelden, maar doet dit alsof het over Cash zelf gaat. De zanger als hoofdpersonage in zijn eigen verhaal. Niet het personage schiet iemand dood, Johnny doet dat. Zonder reden, enkel om de man te zien sterven … Alles wordt één, een stap in de geest van de man in het zwart. 

Je hoeft je trouwens ook geen zorgen te maken als je Johnny Cash helemaal niet kent. Natuurlijk helpt enige voorkennis of interesse, maar het is verre van noodzakelijk. De Cash die je hier leert kennen, is immers meer dan die-zanger-die-door-die-acteur-vertolkt-werd-die-net-geen-Oscar-heeft-gewonnen. Cash komt in de strip los van elke vorm van Hollywood-glamour of anekdotiek. Die kennis heb je niet nodig om de strip te waarderen. Kleist graaft in het hoofd van de zanger. Wat hij daar vindt, kan iedereen boeien, of je nu van countrymuziek houdt of niet.  

Opmerkelijk ook hoe goed de auteur Johnny Cash heeft geportretteerd.  Letterlijk dan: de Cash op papier lijkt op de Cash op foto.  Kleist is misschien niet de meest avontuurlijke tekenaar, maar tekenen kan hij. Niets spectaculairs maar wel op een niveau dat nodig is om dit verhaal op een stevige manier te ondersteunen.   

'Cash, I see a darkness' is een prestatie. Kleist nam een risico om een overbekend figuur als Cash nog maar eens te portretteren.  Hij – en  ook jij – mag echter tevreden zijn met het resultaat. Dit is een verrassend, subtiel en intrigerend portret van een nog steeds boeiende Johnny Cash.

Details Strips
Auteur: Reinhard Kleist
Uitgever: Silvester
Jaar:
2009
Aantal pagina's:
205