Beefcake selectie, Aangeboord talent

Straks, in je boekenkast

Twee jaar geleden verscheen ‘Print is dead’, een bloemlezing verhalen van jonge beloftevolle Vlaamse schrijvers. Een heel aantal van die auteurs, zoals Fikry El Azzouzi, hebben ondertussen hun debuut gepubliceerd. Tijd dus voor een nieuwe lading "Vlaams" talent moeten de mensen van Beefcake Publishing gedacht hebben. Met ‘Aangeboord talent’ laten ze zestien beloftevolle schrijvers op ons los.

Drijvende kracht achter Beefcake is Inan Akbas. Akbas, die ook in ‘Print is dead’ stond, richt zich vooral op Vlaamse schrijvers van vreemde afkomst. 'Tien procent van de bevolking is van exotische origine maar dat weerspiegelt zich niet in de literaire productie. Waarom? Er is zeker voldoende talent aanwezig maar die jonge schrijvers beschikken niet over het juiste netwerk, ze mankeren contacten met de elitaire uitgeverswereld', liet hij een tijdje geleden in een interview met CuttingEdge optekenen. Het mag dan ook niet verbazen dat nogal wat van de auteurs in ‘Aangeboord talent’ een exotische naam hebben.

Atilla Erdem mag de festiviteiten openen. Met zijn verhaal ‘Het vertrek’ bevestigt de 36-jarige Antwerpenaar onmiddellijk het gelijk van Akbas en de zijnen. Op ingehouden wijze voert Erdem zijn hoofdpersonage Asad Gamal ten tonele. Asad is een Schaarbekenaar van middelbare leeftijd. Hij heeft net zijn vrouw voorgoed zien vertrekken en zonder het zelf goed te beseffen vertrekt hij op wereldreis. Uiteindelijk belandt Asad in Amsterdam waar het hem opvalt dat er daar wel veel kleurlingen rondlopen. ‘Waar zijn de echte Nederlanders’, merkt hij op. Een mens zou zich beginnen afvragen of integratie en de multiculturele samenleving misschien niet te succesvol zijn geweest.

Let wel: de verhalen in ‘Aangeboord talent’ gaan gelukkig zelden of nooit expliciet over samenlevingsproblemen. Wel valt het op dat de beginnende auteurs een voorkeur hebben voor loodzware thema’s. Moord, incest, kanker … wij werden er soms wel erg moe van. Hartverscheurende literatuur is niet hetzelfde als literatuur over hartverscheurende onderwerpen.

Alleen al daarom – en natuurlijk ook omdat hij recensent bij CuttingEdge is – hebben wij genoten van de bijdrage, van Roderik Six. Six is één van de weinigen in deze bundel die genoeg zelfvertrouwen heeft om met vorm en inhoud te spelen. Het resultaat is een lichte, humoristische tekst waarin de auteur een erg vaste schrijvershand toont. Als hij straks ook nog bewijst iets te zeggen te hebben, kijken wij uit naar zijn debuut.

‘Aangeboord talent’ is een erg diverse publicatie. Niet alleen omdat de bloemlezing auteurs van zeer verschillend pluimage bundelt, maar ook omdat het boek zowel verhalen als gedichten bevat. Vooral de poëzie van Emad Fouad steekt er daarbij ver bovenuit. De situering van de auteurs leert ons dat Fouad sinds 2004 in ons land woont en in de Arabische wereld een bekend dichter is. Aangezien zijn werk voor deze bundel vertaald moest worden, lijkt de keuze om hem op te nemen vreemd. Maar dat neemt niet weg dat Fouad voor ons een ontdekking was.

Lang niet alle teksten in ‘Aangeboord talent’ zijn echter even goed. Het zou echter van weinig stijl getuigen om beginnende schrijvers hier met naam de grond in te boren. We houden het erop dat het niveau soms erg wisselend is. Toch blijft deze bundel interessant genoeg om helemaal door te nemen. Al was het maar omdat je enkele van deze auteurs straks misschien nog in je boekenkast zal tegenkomen.

Details Fictie
Auteur: Beefcake selectie
Copyright afbeeldingen: Beefcake Publishing
Uitgever: Beefcake Publishing
Jaar:
2011
Aantal pagina's:
207