Bastien Vivès, Voor het rijk

Romeinse waanzin

Het is een feit: we zijn fan van Bastien Vivès. 'De smaak van Chloor' en 'In mijn ogen' zijn niet minder dan instant classics. Even subtiele als eenvoudige en diep menselijke verhalen. Observaties van verliefde en verwarde mensen, getekend in een onweerstaanbare stijl met goed verborgen maar boeiende experimentele kantjes. Strips die niet anders kunnen zijn als strips. Verhalen waarin de tekeningen spreken.

"Voor het rijk" is de eerste strip van Bastien Vivès die hij niet zelf geschreven heeft. Of toch de eerste die wij lazen. Niet dat we echt twijfelden, maar zeker wisten we het niet: zou de scenarist van dienst - Merwan - het talent van Vivès eer aan doen? Zouden tekeningen en verhaal ook hier een perfect geheel vormen? Zou ook dit gekoesterd mogen worden als de eerst gevonden grottekening?
Ja dus.
"Voor het rijk" gaat over Glorim Cortis: kapitein van een Romeins legioen. Na een zoveelste overwinning wordt hij door de keizer himself met een speciale missie belast. Hij moet, samen met een elite aan infanteristen, luitenanten en verkenners, op zoek gaan naar naar de grenzen van het keizerrijk. Om vervolgens te ontdekken wat er achter ligt.
Zo gevraagd, zo gedaan. Gloris vertrekt vol Romeinse branie en moed, niet voorbereid op wat hem en zijn mannen te wachten staat. In plaats van veldslagen, moeten ze het hoofd bieden aan verveling, onherbergzame landschappen en wel heel vreemde vijanden. Desoriëntatie ook, dromen, nachtmerries en uiteindelijk een oncontroleerbare drang om het verstand niet te verliezen.
Dit is geen Asterix, zoveel mag duidelijk zijn. Het verhaal heeft meer gemeen met klassiekers als 'Hearts of Darkness' en 'Apocalyps Now', zijnde een tocht door het onontgonnen terrein van het menselijke wezen. Een droomachtige trip waarin de grenzen van de realiteit vervagen, waarin leven en mythe samenkomen.
Klinkt dit zwaar? Wellicht wel, maar zo leest de strip alvast niet. Daarvoor zijn de personages te leuk. Het zijn echte mensen: herkenbaar, plezant en intrigerend. Zij maken het verhaal. Hun reacties voelen nergens geforceerd en plaatsen al dat mythische in een geloofwaardig kader.
Wat de tekeningen betreft - Bastien Vivès dus: deze zijn niet minder als indrukwekkend. Minder experimenteel en los als de laatste Vivès-strip zou doen vermoeden. De tekenaar houdt het hier allemaal mooi en strak. Alles staat in dienst van de feiten, van de leesbaarheid en van de sfeer. Het desolate, het mysterieuze, de dorre vlaktes en oude ruïnes: Vivès houdt overal het evenwicht vast tussen realiteit en droom.
Vivès én Sandra Desmazières: de inkleurster mag hier namelijk absoluut niet vergeten worden. Zelden zagen we zo'n mooie kleuren. Als Vivès uitblinkt in lijnen en compositie dan bepaalt Desmazières met haar kleuren de hele toon van het verhaal. Prachtig: zo ziet het er uit. Subtiel, vol leven, groezelig, klam, nat, uitgedroogd. Het zijn de roden, het groen, het bruin die dit allemaal bepalen.

Vivès kan het alleen, dat wisten we al. Nu blijkt dat hij de juiste vrienden en vriendinnen heeft om het ook samen te doen. Ons enthousiasme is zo groot dat de vijf sterren vallen. Is het omdat we fan zijn? Of omdat het echt zo goed is? Uiteraard het laatste.

 

Details Strips
Auteur: Bastien Vivès, Merwan, Sandra Desmazières
Copyright afbeeldingen: www.blloan.be
Uitgever: Blloan
Jaar:
2011
Aantal pagina's:
176