Ari Folman & David Polonsky, 'Het Achterhuis'

Zoveel beter dan je denkt

“Zeventig jaar geleden werd 'Het Achterhuis' voor het eerst gepubliceerd. Ter gelegenheid van dit jubileum verschijnt het verhaal van Anne Frank nu in stripvorm – het resultaat van een jarenlange samenwerking tussen het Anne Frank Fonds Basel en de bewerkers Ari Folman en David Polonsky (beiden bekend van Waltz with Bashir). Het unieke samengaan van originele tekst en levendige dialogen, in combinatie met de verbluffende tekenstijl, zal jong en oud onmiddellijk aanspreken en raken. Deze stripbewerking is ook bij uitstek geschikt als eerste kennismaking met het onvergetelijke verhaal van Anne Frank”

Het is niet onze gewoonte om een tekst, gedrukt op de achterflap van een strip, integraal te citeren. Doch, in dit geval kunnen we niet anders. Want: wat is die tekst een gigantisch gemiste kans. Alsof ze geschreven werd door een academicus gespecialiseerd in essays bedoeld voor zijn collegae professoren... De tekst wordt overschaduwd door een al te nadrukkelijk respect voor de geschiedenis – een begrijpelijk maar niettemin allesverlammend respect.

Waarom worden de makers van deze strip slechts terloops vermeld? Waarom staan hun namen niet op de cover van dit album? Duwt het gewicht van de feiten hen weg?

De achterflap doet deze strip geen goed. Haar overaanwezige sérieux stoot mogelijke lezers af. En dat is zonde, want deze strip verdient alle mogelijke aandacht.

Waar het over gaat, weet je. Iedereen kent Anne Frank en het achterhuis. Iedereen weet hoe het verhaal afloopt. Iedereen is zich bewust van haar gigantisch zware geschiedenis. Anne Frank en haar dagboek zijn belangijk! Met uitroepteken.

Teksten als die op de achterkant wentelen zich in dat belang en gaan zo voorbij aan de ziel van het dagboek. En laat het nu net dat zijn – die ziel – die deze strip zo mooi vat.

Anne Franks dagboek is meer dan een doemverhaal over nazi’s en de holocaust. Het is boven alles een boek over een jong meisje dat volwassen wordt. Het is een doodeerlijk relaas van hoe ontzettend vreemd het is om groot te worden. De historische realiteit maakt Annes verhaal zwaar - hoe kan het anders – maar ergens in het dagboek schuilt een levenskracht. Een oprechte, aanstekelijke verwondering, een wil om de wereld met twee handen aan te pakken - iets positief.

Het is dat wat deze strip je toont. Het is dat waarin het excelleert. De tekeningen zijn indrukwekkend in hun eenvoud. Zacht, uitgekiend, met mooie, warme, rozige kleuren. Nergens zie je modder of militairgroen. Het achterhuis is geen oorlog. De anekdotes – de spanningen tussen de bewoners – worden in visuele grapjes verteld. Het drama wordt geaccentueerd door indrukwekkende dubbele pagina’s…

Je kijkt in de kamers, leeft letterlijk mee met de familie, je ziet, ervaart en ondergaat. De betrokkenheid is immens – waardoor de woorden ‘hier eindigt Annes dagboek’ als een mokerslag gelezen worden.

Deze strip is veel meer dan ‘een eerste kennismaking’. Dit staat naast het boek, als feit, als beleving. Folman en Polonsky verdienen als scenarist en tekenaar vermeld te worden op de cover. Dit is net zozeer hun boek als dat van Anne Frank. Negeer daarom alles wat je dacht te weten, negeer de loodzware schaduw van de geschiedenis en lees een bijzonder mooi, aangrijpend boek.

Details Strips
Gebaseerd Op Het Boek Van: Anne Frank
Scenario: Ari Folman
Tekening: David Polonksy
Uitgeverij: Prometheus
Jaar:
2017
Aantal pagina's:
160