Amity Gaige, 'Schroder'

Wanneer de veertienjarige Erik Schroder, voor het eerst in zijn jonge leven in de VS, op zomerkamp gaat neemt hij een noodlottige beslissing die de rest van zijn leven zal bepalen. Hij schrijft zich in onder de meer ‘Engelse’ naam Erik Kennedy. Hij gaat er namelijk van uit dat met zijn nieuwe naam het leven op kamp makkelijker zal lopen. Vanaf dan is er geen weg meer terug, zijn nieuwe identiteit blijft aan hem plakken. Meer nog: ze blijkt maakbaar, kneedbaar te zijn, wat hij ook met plezier doet. Enkele decennia later echter, staat Kennedy op het punt te scheiden van zijn vrouw Laura.

In de strijd over het hoederecht over hun dochtertje, Meadow, die daarop volgt neemt hij nog één fatale beslissing. Hij vlucht en neemt zijn dochter mee. Hij beseft dat zijn hele maskerade nu snel ten einde zal lopen en wil nog één keer enkele onbezonnen momenten met zijn dochter beleven. Wanneer dat uitje bijna fataal afloopt voor haar, wordt Erik uiteindelijk gearresteerd. Eens in de gevangenis zet hij, op vraag van zijn advocaat,  zijn hele leven op papier en ‘Schroder’ vertelt dus, u raadt het al, zijn geschiedenis, over zijn korte bestaan in Oost-Berlijn, via zijn vlucht naar het VS en zijn leven daar, tot aan de liefde voor Laura en Meadow, de fatale vlucht en de consequenties daar van.

Amity Gaige beschrijft Schroders leven met zeer veel bravoure. Ze maakt van hem een zeer eloquent man die zijn verhaal zeer goed stoffeert met anekdotes, bedenkingen en uitweidingen. Ze laat Schroder zelfs voetnoten toevoegen aan zijn verhaal om zo zijn ideeën nog beter te verduidelijken. Het schrijfplezier en daaruit volgende leesplezier spat bijgevolg van de bladzijden af en Gaige blijkt een buitengewoon getalenteerde vertelster te zijn.

Maar er is meer dan het zuivere amusement. Naast een zeer vlot leesbaar boek, worden er ook pertinente vragen gesteld over identiteit, wie we zijn en hoe onze geschiedenis impact heeft op ons. Het laat je nadenken in hoeverre je jezelf kan maken. Tevens gaat de schrijfster ook dieper in op wat ouders kunnen betekenen voor hun kinderen, in hoeverre zij impact hebben op de identiteit van hun kroost. Schroder, of Kennedy zo je wil, maakt soms zeer dubieuze beslissingen wat betreft zijn dochter. Een bezoekje aan de AA, kijken hoe een dode vos wordt verteerd door de vliegen en maden, zijn vlucht met haar, het getuigt van weinig kindvriendelijk gedrag maar gezien Meadow zeer begaafd blijkt te zijn, ziet hij daar geen graten in. Welke invloed dit op haar latere leven zal hebben, daar is het raden naar.

Op de cover worden er lovende woorden van Jonathan Franzen en Jennifer Egan gebruikte om u warm te maken voor dit boek. Dit kan in het voordeel van een schrijver werken maar de verwachtingen kunnen op die manier ook zodanig worden opgeschroefd dat bij het lezen een zeker teleurstelling kan opduiken. In het geval van Amity Gaige kunnen we met een gerust hart bevestigen dat de woorden van lof meer dan welverdiend zijn. Ze schreef een meesterwerk dat nog lang zal nazinderen. Hoorden we daar in de verte al iemand ‘Boek van het jaar’ roepen? In ieder geval een meer dan volwaardige kanshebber, als u het ons vraagt. Must-read!

Details Fictie
Vertaler: Mieke Trouw, Wim Scherpenisse
Uitgeverij: Agathon
Jaar:
2013
Aantal pagina's:
301