Alain Henriet & Yann, ‘Black Squaw 1: Nighthawk’

Aangename kennismaking

Wanneer we Henriet en Yann in één zin noemen, denken we meteen aan de fantastische vliegtuigstrip ‘Berentand’. Hoe Henriet vliegtuigen kan tekenen, zo zijn er weinigen die kwalitatief zo ver staan. Dit keer neemt het duo ons mee naar de jaren 1920, waar ene Al Capone rondloopt en de scepter zwaait tijdens de Grote Depressie. Het hoofdpersonage is Bessie Coleman, de eerste Afro-Amerikaanse aviatrice met ook nog eens indiaans bloed. Het verhaal zelf is er eentje met veel flashbacks naar haar jeugd, waar al snel duidelijk blijkt dat de Ku Klux Klan het op haar gemunt heeft (want ze is zwart én een succesvolle vrouw).

Achteraf vinden we ook nog een uitgebreide biografie over onder andere het hoofdpersonage, maar ook over de Ku Klu Klan. Tegelijk moeten we zeggen dat we meestal de dossiers uitgebreid bestuderen, maar dit spreekt niet aan. Extra fotografisch materiaal en wat meer tekst in alinea’s zouden het al een pak overzichtelijker en aantrekkelijker maken, wat dat betreft een gemiste kans. Het verhaal op zich is eerder een kennismaking, maar echt grote gebeurtenissen missen we nog. Dat komt er waarschijnlijk wel aan in deel twee. De tekeningen daarentegen zijn alweer van fantastische kwaliteit, en ook over de inkleuring van Usagi zijn we nog steeds zeer enthousiast. Deel één geeft ons een licht voldaan gevoel, maar we hopen dat het vervolg toch iets meer vlees in de kuip heeft. 

 

Details Strips
scenario: Yann
tekeningen: Alain Henriet
uitgeverij: Ballon Media, Dupuis
Jaar:
2020