Aart Taminiau, ‘Wol’

Kwestie van perspectief

Soms loont het de moeite om de dingen vanuit een ander perspectief te bekijken. Dan hebben we het niet alleen over ingewikkelde problematieken zoals de vluchtelingencrisis of de klimaatopwarming. Nee, het helpt ook bij heel alledaagse zaken.

Neem nu bijvoorbeeld ‘Wol’. Een prachtig uitgegeven graphic novel van de Nederlandse illustrator Aart Taminiau. Natuurlijk kun je hem van voor naar achter lezen. Dat verdient hij ook: het is een prachtig getekend beeldverhaal, in een zwart-witte stijl die het midden houdt tussen François Schuiten, Peter van Straaten en oude etsen.

Maar die ervaring wordt nog net een tikkeltje interessanter wanneer je de strip eerst vanuit een ander perspectief bekijkt. Dan zie je bovenaan en onderaan dat de bladzijdes langzaam maar zeker van kleur verwisselen. In het begin van het boek zijn ze nog overwegend wit. De Tilburgse familie Van Mergaert beleeft immers hoogdagen. Als succesvolle wolhandelaren kunnen ze zich alle luxe van de wereld veroorloven.

Maar donkere wolken pakken zich - letterlijk - samen. De moderne tijd doet zijn intrede en dat betekent grote investeringen in gevaarlijke machines. Nog tijdens het feest ter ere van de nieuwe totaalmachine ontploft het ding. De familie trekt er zich weinig van aan maar het blijkt het begin van het einde te zijn. Vanaf dat moment nemen de zwarte achtergrond slag om slinger toe.

Taminiau liet zich voor ‘Wol’ inspireren door het verhaal dat zijn grootvader achterliet op cassettebandjes. De man was zelf uit het familiebedrijf gezet dat in de Tilburgse textielindustrie werkzaam was. Zo had Taminiau de basis om een fantastisch verhaal te schrijven. Helaas lijkt hij er voor gekozen te hebben meer aandacht te besteden aan de - weliswaar prachtige - zwart-wit tekeningen.

Op de zwarte bladzijdes staan gebeurtenissen die zich afspelen in verleden, heden, toekomst of in een nachtmerrie, waardoor je je hoofd er erg goed moet bijhouden en sommige passages best eens opnieuw leest. Uiteraard kan dat ook net de bedoeling zijn van de auteur. Net als de familie Van Mergaert word je als lezer immers gedwongen om na te denken over verleden, heden en toekomst en daar ook letterlijk bij stil te staan. Maar ook het einde kan niet bepaald bevredigend genoemd worden.

‘Wol’ zou voor de buitenstaander zo maar eens kunnen beantwoorden aan het clichébeeld van de greffik novvel: uiterlijk prachtig, met rechte en rede zelfs kunstzinnig te noemen, maar met een verhaal dat moeilijk en soms zelfs onbegrijpelijk is. Wie de moeite neemt om die hindernis te ontrafelen, wordt wel beloond met een duik in een roemrijke hoofdstuk uit de Tilburgse textielindustrie. Kwestie van perspectief, allicht… 

Details Strips
Auteur: Aart Taminiau
Uitgeverij: De Bezige Bij
Jaar:
2016
Aantal pagina's:
176